Wraz ze zmianą rozkłady jazdy w Czechach rozpoczął się nowy rozdział w historii linii kolejowej Studénka – Veřovice. To pierwsza trasa w kraju morawskośląskim i jednocześnie pierwsza w Czechach, na której pojawiły się bateryjne elektryczne zespoły trakcyjne. Dzięki uprzejmości jednego z naszych czytelników udostępniamy zdjęcia z pożegnania zmodernizowanych motoraków.
W tym roku w maju informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o rozpoczęciu testów pierwszej bateryjnej jednostki RegioPanter produkcji Škoda Group w ośrodku doświadczalnym VUZ Velim. Elektryczne zespoły trakcyjne, które mogą być zasilane zarówno z sieci trakcyjnej, jak również ogniw litowo-jonowych, zostały pozyskane przez České dráhy w celu obsługi połączeń regionalnym w kraju morawskośląskim. Za montaż akumulatorów w każdej spośród 4 jednostek ČD musiały dopłacić ponad 35 mln koron czeskich, co przy obecnych kursach walut odpowiada niespełna 6 mln zł. Docelowo w kraju morawskośląskim ma pojawić się kolejnych 15 jednostek bateryjnych.
Bateryjne RegioPantery będą mogły być ładowane zarówno z sieci trakcyjnej (zarówno w systemie 3 kV DC, jak również 25 kV AC 50 Hz) oraz poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania. Pojemność baterii ma umożliwiać przejechanie do 80 kilometrów bez sieci trakcyjnej. W przypadku kraju morawskośląskiego nowe jednostki umożliwią uruchomienie w sposób bezemisyjny bezpośrednich połączeń w relacjach Ostrava – Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk, czy Ostrava – Opava – Krnov, a także Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou – Odry – Vítkov – Budišov nad Budišovkou.
Nowa jakość na kluczowej trasie w regionie
Do tej pory w zdecydowanej większości przypadków konieczne były przesiadki, a relacje bezpośrednie ze stolicy regionu w kierunku Krnova (Rychlík Praděd do Ołomuńca w takcie dwugodzinnym), czy Štramberka (pojedyncze połączenia przyspieszone) obsługiwane były taborem spalinowym. Wprowadzenie jednostek bateryjnych umożliwia zatem nie tylko ograniczenie śladu węglowego, ale zwiększenie konkurencyjności regionalnego transportu kolejowego dzięki wyeliminowaniu przesiadek. W niedzielę 15 grudnia wraz ze zmianą rozkładu jazdy zadebiutowały one na linii kolejowej Studénka – Veřovice.
To bardzo ważna trasa w ruchu regionalnym, zapewniająca połączenie z Ostrawą trzech ośrodków w powiecie Nový Jičín – Příbora, liczącego ponad 8 tys. mieszkańców miasta (urodził się tu Sigmund Freud), Kopřivnicy, w której mieszka blisko 22 tys. osób (znajdują się tu zakłady motoryzacyjne Tatra) oraz turystycznego Štramberka, zamieszkiwanego przez niemal 4 tys. osób. Jak informują ČD, wprowadzenie 4 jednostek bateryjnych zapewni pełne pokrycie zapotrzebowania na tabor na tej relacji, a także zapewnienie bezpośredniego dojazdu do Ostrawy w przypadku zdecydowanej większości połączeń. Będą to połączenia kategorii Sp (czes. Spěšný vlak), czyli przyspieszone. Większość pociągów skończy bieg na stacji kolejowej Veřovice, gdzie z kolei można przesiąć się do pociągów do Valašského Meziříčí oraz do Frýdlantu nad Ostravicí przez Frenštát pod Radhoštěm.
W efekcie łączny czas przejazdu z wyżej wymienionych miast do stolicy regionu ulegnie skróceniu od kilku do nawet kilkunastu minut. Tyle bowiem trzeba było do tej pory czekać na przesiadkę na stacji kolejowej Studénka. Przejęcie obsługi na trasie kończy erę jednostek typu 811 (czyli zmodernizowanych pojazdów serii 810 – słynnych “motoraków”), które jeździły w zestawieniach z wagonami doczepnymi. Dzięki uprzejmości jednego z naszych czytelników udostępniamy wam zdjęcia z pożegnania tych zestawów. Warto dodać, że wspomniane wcześniej pojedyncze połączenia przyspieszone do Ostrawy obsługiwały charakterystyczne spalinowe wagony silnikowe serii 842.
RegioPanter podbija nie tylko Czechy
Zespoły trakcyjne RegioPanter to niewątpliwie jeden z największych sukcesów sprzedażowych Škoda Group w ostatnich latach – być może największy obok tramwajów, w przypadku których czeski producent zdobył szereg kontraktów eksportowych. Największym odbiorcą RegioPanter są ČD, które zamówiły dotąd aż 165 sztuk, uwzględniając w tej puli 14 bardzo zbliżonych InterPanterów, obsługujących połączenia dalekobieżne. RegioPantery zamówiły również kraj południowomorawski, słowackie koleje państwowe ZSSK, łotewski Pasažieru vilciens, estoński Elron, czy uzbecki Uzbekistan Temir Yullari.
Inaczej niż znane w Polsce zespoły trakcyjne Elf, FLIRT, czy Impuls, a zarazem podobnie jak Plus produkcji poznańskiego FPS, RegioPantery nie wykorzystują wózków Jacobsa. Każdy człon osadzony jest na dwóch klasycznych wózkach. Do tej pory w ramach rodziny RegioPanter produkowano wyłącznie elektryczne zespoły trakcyjne, zarówno jednosystemowe, dostosowane do jazdy w systemie zasilania 3 kV DC lub 25 kV AC 50 Hz, jak i dwusystemowe. Obecnie ČD zamawiają głównie pojazdy dwusystemowe, ponieważ na czeskiej sieci kolejowej w kolejnych dekadach ma nastąpić ujednolicenie systemu zasilania do 25 kV AC 50 Hz.