Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Bateryjne RegioPantery zastąpiły motoraki na trasie Studénka – Veřovice [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
21-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2024
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Wraz ze zmianą rozkłady jazdy w Czechach rozpoczął się nowy rozdział w historii linii kolejowej Studénka – Veřovice. To pierwsza trasa w kraju morawskośląskim i jednocześnie pierwsza w Czechach, na której pojawiły się bateryjne elektryczne zespoły trakcyjne. Dzięki uprzejmości jednego z naszych czytelników udostępniamy zdjęcia z pożegnania zmodernizowanych motoraków.

W tym roku w maju informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o rozpoczęciu testów pierwszej bateryjnej jednostki RegioPanter produkcji Škoda Group w ośrodku doświadczalnym VUZ Velim. Elektryczne zespoły trakcyjne, które mogą być zasilane zarówno z sieci trakcyjnej, jak również ogniw litowo-jonowych, zostały pozyskane przez České dráhy w celu obsługi połączeń regionalnym w kraju morawskośląskim. Za montaż akumulatorów w każdej spośród 4 jednostek ČD musiały dopłacić ponad 35 mln koron czeskich, co przy obecnych kursach walut odpowiada niespełna 6 mln zł. Docelowo w kraju morawskośląskim ma pojawić się kolejnych 15 jednostek bateryjnych.

Bateryjne RegioPantery będą mogły być ładowane zarówno z sieci trakcyjnej (zarówno w systemie 3 kV DC, jak również 25 kV AC 50 Hz) oraz poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania. Pojemność baterii ma umożliwiać przejechanie do 80 kilometrów bez sieci trakcyjnej. W przypadku kraju morawskośląskiego nowe jednostki umożliwią uruchomienie w sposób bezemisyjny bezpośrednich połączeń w relacjach Ostrava – Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk, czy Ostrava – Opava – Krnov, a także Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou – Odry – Vítkov – Budišov nad Budišovkou.

Nowa jakość na kluczowej trasie w regionie

Do tej pory w zdecydowanej większości przypadków konieczne były przesiadki, a relacje bezpośrednie ze stolicy regionu w kierunku Krnova (Rychlík Praděd do Ołomuńca w takcie dwugodzinnym), czy Štramberka (pojedyncze połączenia przyspieszone) obsługiwane były taborem spalinowym. Wprowadzenie jednostek bateryjnych umożliwia zatem nie tylko ograniczenie śladu węglowego, ale zwiększenie konkurencyjności regionalnego transportu kolejowego dzięki wyeliminowaniu przesiadek. W niedzielę 15 grudnia wraz ze zmianą rozkładu jazdy zadebiutowały one na linii kolejowej Studénka – Veřovice.

To bardzo ważna trasa w ruchu regionalnym, zapewniająca połączenie z Ostrawą trzech ośrodków w powiecie Nový Jičín – Příbora, liczącego ponad 8 tys. mieszkańców miasta (urodził się tu Sigmund Freud), Kopřivnicy, w której mieszka blisko 22 tys. osób (znajdują się tu zakłady motoryzacyjne Tatra) oraz turystycznego Štramberka, zamieszkiwanego przez niemal 4 tys. osób. Jak informują ČD, wprowadzenie 4 jednostek bateryjnych zapewni pełne pokrycie zapotrzebowania na tabor na tej relacji, a także zapewnienie bezpośredniego dojazdu do Ostrawy w przypadku zdecydowanej większości połączeń. Będą to połączenia kategorii Sp (czes. Spěšný vlak), czyli przyspieszone. Większość pociągów skończy bieg na stacji kolejowej Veřovice, gdzie z kolei można przesiąć się do pociągów do Valašského Meziříčí oraz do Frýdlantu nad Ostravicí przez Frenštát pod Radhoštěm.

W efekcie łączny czas przejazdu z wyżej wymienionych miast do stolicy regionu ulegnie skróceniu od kilku do nawet kilkunastu minut. Tyle bowiem trzeba było do tej pory czekać na przesiadkę na stacji kolejowej Studénka. Przejęcie obsługi na trasie kończy erę jednostek typu 811 (czyli zmodernizowanych pojazdów serii 810 – słynnych “motoraków”), które jeździły w zestawieniach z wagonami doczepnymi. Dzięki uprzejmości jednego z naszych czytelników udostępniamy wam zdjęcia z pożegnania tych zestawów. Warto dodać, że wspomniane wcześniej pojedyncze połączenia przyspieszone do Ostrawy obsługiwały charakterystyczne spalinowe wagony silnikowe serii 842.

RegioPanter podbija nie tylko Czechy

Zespoły trakcyjne RegioPanter to niewątpliwie jeden z największych sukcesów sprzedażowych Škoda Group w ostatnich latach – być może największy obok tramwajów, w przypadku których czeski producent zdobył szereg kontraktów eksportowych. Największym odbiorcą RegioPanter są ČD, które zamówiły dotąd aż 165 sztuk, uwzględniając w tej puli 14 bardzo zbliżonych InterPanterów, obsługujących połączenia dalekobieżne. RegioPantery zamówiły również kraj południowomorawski, słowackie koleje państwowe ZSSK, łotewski Pasažieru vilciens, estoński Elron, czy uzbecki Uzbekistan Temir Yullari.

Inaczej niż znane w Polsce zespoły trakcyjne Elf, FLIRT, czy Impuls, a zarazem podobnie jak Plus produkcji poznańskiego FPS, RegioPantery nie wykorzystują wózków Jacobsa. Każdy człon osadzony jest na dwóch klasycznych wózkach. Do tej pory w ramach rodziny RegioPanter produkowano wyłącznie elektryczne zespoły trakcyjne, zarówno jednosystemowe, dostosowane do jazdy w systemie zasilania 3 kV DC lub 25 kV AC 50 Hz, jak i dwusystemowe. Obecnie ČD zamawiają głównie pojazdy dwusystemowe, ponieważ na czeskiej sieci kolejowej w kolejnych dekadach ma nastąpić ujednolicenie systemu zasilania do 25 kV AC 50 Hz.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze dni Baltic Expressu. Nie wszystko poszło jak powinno

Pasażer

Pierwsze dni Baltic Expressu. Nie wszystko poszło jak powinno

Michał Szymajda 20 grudnia 2024

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Tabor i technika

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Roman Czubiński 18 grudnia 2024

Škoda rozpoczęła produkcję tramwajów dla włoskiego Bergamo

Tabor i technika

Baltic Express PKP Intercity: Rusza połączenie z Gdyni do Pragi

Pasażer

Jest drugi przetarg na bateryjne zespoły trakcyjne dla Mazowsza

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwsze dni Baltic Expressu. Nie wszystko poszło jak powinno

Pasażer

Pierwsze dni Baltic Expressu. Nie wszystko poszło jak powinno

Michał Szymajda 20 grudnia 2024

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Tabor i technika

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Roman Czubiński 18 grudnia 2024

Škoda rozpoczęła produkcję tramwajów dla włoskiego Bergamo

Tabor i technika

Baltic Express PKP Intercity: Rusza połączenie z Gdyni do Pragi

Pasażer

Jest drugi przetarg na bateryjne zespoły trakcyjne dla Mazowsza

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5